Ticaret Bakanlığı’nın yeni e-ticaret görünümü raporuna göre, 2024 itibarıyla Türkiye'de genel e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 61,7 oranında artarak 3 trilyon 162 milyon lira olduğu açıklandı.
2024 yılında e-ticaret hacmi en yüksek olan sektör, 301 milyar 340 milyon TL ile giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörü oldu.
Rapora göre, giyim, ayakkabı ve aksesuar sektöründeki pazar yeri harcamalarının yüzde 80'i kadın tüketiciler tarafından yapıldığı kaydedildi.
2024’de 600 bin 800 işletme e-ticaret yaptı
Raporu değerlendiren TOBB E-ticaret Meclis Üyesi, Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, genel e-ticaret hacminin yüzde 61,7 oranında artış ile 3 trilyon 162 milyon liraya ulaştığını belirtti.
Çiğdemli, perakende e-ticaret hacminin ise yüzde 63,7 oranında artarak 1 trilyon 619 milyar TL’ye geldiğini de ifade etti.
Genel e-ticaret hacminin dolar bazında yüzde 15’lik büyüme ile 89 milyar 580 milyon ABD doları seviyesine geldiğini belirten, Çiğdemli şunları aktardı: “2019-2024 yılları arasında dolar bazında büyüme ise yüzde 274 olarak kaydedildi. Perakende e-ticaret işlem sayısı 2024 yılında bir önceki yıla göre yüzde 10,1 artarak 1 milyar 850 milyon adet olarak gerçekleşti. E-ticaretin GSYH içindeki payı ise yüzde 6,5 ile 43,4 trilyon TL olarak açıklandı. E-ticaretin genel ticarete oranının yüzde 19,1 olarak gerçekleştiğini görüyoruz. 2024 yılında toplamda 600 bin 800 işletme e-ticaret faaliyetinde bulunmuş. Bu işletmelerin yüzde 78,6’sı şahıs işletmesi ve yüzde 17,8’i limited şirket iken, yüzde 3,6’sı da anonim şirket.”
İlk sırada yemek sektörü bulunuyor
E-ticaret işletmelerinin sektörlere göre dağılımına dair verileri de değerlendiren Çiğdemli, “E-ticaret işletmelerinin dağılımında yüzde 21,6 ile yemek sektörü ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada yüzde 15,6 ile giyim, ayakkabı, aksesuar sektörü, üçüncü sırada da yüzde 12,2 ile elektronik sektörü yer alıyor” dedi.
Giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörünün sektörel e-ticaret hacmi grafiğinde 301 milyar 340 milyon TL’lik hacim ile ilk sırada yer aldığına dikkat çeken Çiğdemli şunları ifade etti: “Rapora göre, giyim, ayakkabı ve aksesuar sektöründeki pazar yeri harcamalarının yüzde 80'i kadın tüketiciler tarafından yapıldı. Onu 208 milyar 900 milyon TL ile havayolu, 180 milyar 230 milyon TL ile seyahat ve taşımacılık sektörü takip ediyor. Son olarak e-ticaret uyum endeksine baktığımızda, uyumu en yüksek olan ilk 3 ilin İstanbul, Kayseri ve İzmir olduğunu görüyoruz.”
Son verilere bakıldığında e-ticaret sektörünün rekor seviyede büyüdüğünü dikkat çeken Çiğdemli, tekstil, ayakkabı ve aksesuar sektörünün sadece yurtiçinde değil e-ihracat kategorisinde de başı çektiğini vurgulayarak sözlerini tamamladı.